Jaarverslag 2024
Cliëntenraad


In 2024 is de structuur van de cliëntmedezeggenschap binnen Fivoor veranderd. Met ingang van juni 2024 kent Fivoor een centrale cliëntenraad (CCR) en domeincliëntenraden voor de domeinen OFZ, Wier en Ambulant. Deze drie domeincliëntenraden houden zich actief bezig met alles wat binnen hun domein gebeurt. Daarnaast hebben zij een aantal keren per jaar overleg met de directeur patiëntenzorg van het betreffende domein. In elke domeincliëntenraad zit een lid van de centrale cliëntenraad als linking pin om informatiedeling te borgen. De centrale cliëntenraad houdt zich bezig met alles wat op organisatieniveau gebeurt en wat domein overstijgend is.  


In 2024 kreeg de lokale cliëntmedezeggenschap vorm door middel van locatiebezoeken aan klinieken en ambulante locaties, waarbij leden van de cliëntenraad in gesprek gingen met cliënten. Op deze manier was de cliëntenraad door het jaar heen goed geïnformeerd over wat er op de afdelingen speelde. Door de korte lijntjes en het prettige contact met de raad van bestuur was er indien nodig, ook tussen de reguliere overleggen door, regelmatig contact tussen de centrale cliëntenraad en de raad van bestuur. 


Vergaderingen en bijeenkomsten in 2024

De centrale cliëntenraad heeft in 2024 negen werkoverleggen gehad. Daarnaast heeft de centrale cliëntenraad een visiebijeenkomst gehad onder leiding van het LOC waarbij gezamenlijk een nieuwe visie geformuleerd is. De centrale cliëntenraad had in 2024 zeven overleggen met de raad van bestuur en was ook dit jaar vertegenwoordigd bij de jaarlijkse beleidsdagen van Fivoor. 

 

Naast de periodieke overleggen met de raad van bestuur heeft de centrale cliëntenraad ook in 2024 overleg gehad met de ondernemingsraad en de raad van commissarissen. Helaas kon het jaarlijks overleg met de naastbetrokkenenraad niet doorgaan, maar daar wordt in 2025 zeker weer aandacht aan besteed. 


Onderwerpen

In 2024 heeft de centrale cliëntenraad diverse onderwerpen besproken. Ook heeft de centrale cliëntenraad een aantal keer gasten uitgenodigd om specifieke onderwerpen toe te lichten.  

Onderwerpen die aan bod zijn gekomen zijn onder andere het rookbeleid, het delen van data met de NZa (Nederlandse Zorg autoriteit), vitaliteit van patiënten, recreatiebeleid, digitale zorg, effecten van personeelstekorten op de zorg en algemene beleidsontwikkelingen.  


In 2024 hebben de centrale cliëntenraad en de raad van bestuur, na een zorgvuldig gezamenlijk traject, een nieuwe medezeggenschapsregeling opgesteld. Deze regelt de structuur en inhoud van de cliëntmedezeggenschap binnen Fivoor. Sinds de inwerkingtreding van de nieuwe medezeggenschapsregeling kent Fivoor naast de centrale cliëntenraad, drie domeinraden zoals in de inleiding is beschreven. 


De centrale cliëntenraad heeft zich ook in 2024 goed door de raad van bestuur laten informeren over de algemene en financiële ontwikkelingen van de organisatie. 


Daarnaast is de centrale cliëntenraad door de directeur patiëntenzorg OFZ en de geneesheer-directeuren geïnformeerd over de organisatieontwikkelingen. In 2023 is afgesproken om jaarlijks overleg te hebben met alle geneesheer-directeuren binnen Fivoor, zodat er een breed overzicht ontstaat van de ontwikkelingen binnen de verschillende domeinen van Fivoor. Ook voerde de centrale cliëntenraad in 2024 gesprekken met anderen binnen de organisatie om zich goed te laten informeren. Hierbij zijn onder andere het nieuwe klachtenbeleid geëvalueerd en ontwikkelingen rond de Wvggz, personeelsbeleid en vastgoed besproken.  


Net als in 2023 was communicatie ook in 2024 een speerpunt van de centrale cliëntenraad. De centrale cliëntenraad heeft PR-materiaal laten ontwikkelen en het eigen communicatiebeleid verder ontwikkeld om meer naamsbekendheid te krijgen. Daarnaast is de eigen pagina op het Intranet van Fivoor geactualiseerd, zodat iedereen intern de centrale cliëntenraad nog beter kan vinden, bijvoorbeeld voor een verzoek om mee te lezen bij de folders voor nieuwe cliënten van de domeinen.   

De centrale cliëntenraad bracht over de volgende onderwerpen advies uit of stemde in met de voorstellen. Alle uitgebrachte adviezen waren positief: 

  • Instemming klachtenreglement; 

  • Advies aanstelling geneesheer-directeur; 

  • Advies aanstelling psychiater klachtencommissie; 

  • Advies samenvoeging klachtenreglement; 

  • Na aanpassing instemming gewijzigde huisregels OFZ. 

Samenstelling

Het duo voorzitterschap van de cliëntenraad was tot juni 2024 in handen van de heer Wiegmann en mevrouw Van Vugt. Vanaf 1 juni is mevrouw Van Vugt voorzitter, omdat de heer Wiegmann afscheid heeft genomen van de CCR. Daarnaast heeft een lid in 2024 afscheid genomen, is er een lid bijgekomen en vanaf december 2024 heeft ook een nieuw kandidaat-lid zich bij de CCR gevoegd. En alhoewel het net niet meer in 2024 was, vindt de cliëntenraad het wel belangrijk om het volgende te vermelden: de centrale cliëntenraad  heeft begin 2025 te vroeg afscheid moeten nemen van gewaardeerd lid de heer Van der Veer, omdat hij helaas onverwacht en vroegtijdig overleden is. De heer Van der Veer was vanaf het begin actief betrokken bij de centrale cliëntenraad van Fivoor en heeft met zijn kennis en ervaring een wezenlijke bijdrage geleverd aan de rechten van cliënten van Fivoor en de ontwikkeling van de cliëntenraad.  

  

Begin 2024 is er een nieuwe ondersteuner voor de lokale cliëntmedezeggenschap begonnen, zij is eind 2024 gestopt met haar werkzaamheden. Voor de functie van ondersteuner staat een vacature uit.  

Naam
Rol
Mevrouw Van Vugt 
Voorzitter
De heer Wiegmann 
Voorzitter (afgetreden in juni 2024) 
De heer Van der Veer 
Lid (overleden op 2 januari 2025) 
De heer Jongenotter 
Lid 
Mevrouw Molenaar 
Lid (afgetreden in oktober 2024) 
De heer Bulsing 
Lid (per oktober 2024) 
De heer Koedoot 
Lid (per oktober 2024) 


Plannen voor 2025

De centrale cliëntenraad hoopt in 2025 een aantal nieuwe leden te kunnen begroeten en blijft actief werven. Daarnaast blijft de centrale cliëntenraad bezig met onderwerpen die voor cliënten van Fivoor van groot belang zijn. Daarvoor zet de centrale cliëntenraad zich ook in 2025 op verschillende manieren actief in.   



Colofon

Mei 2025

Tekst en vormgeving: Fivoor

Foto: By Bjarne


Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze jaarverantwoording? Neem contact met ons op via communicatie@fivoor.nl.