De Verpleegkundig agogische raad (VAR) is gestart in januari 2019 om binnen Fivoor een collectieve stem vanuit verpleegkundigen en agogen te laten horen.
De VAR kwam in 2024 negen keer bij elkaar, waarbij éénmaal in de aanwezigheid van bestuurder Erik Masthoff. De bestuurder en de voorzitter van de VAR spraken elkaar daarnaast regelmatig tijdens structurele overleggen.
Om kennisuitwisseling en gezamenlijke ontwikkeling te bevorderen, neemt de VAR deel aan een structureel netwerkoverleg met voorzitters van andere VAR'en. Hierin worden gedeelde thema's besproken en worden kennis en ervaringen uitgewisseld. Daarnaast heeft de VAR structureel overleg met de OR van Fivoor om elkaar op de hoogte te houden van lopende initiatieven en ontwikkelingen.
De VAR vindt het belangrijk om goede ideeën en initiatieven van collega's binnen de domeinen structureel te borgen, zodat deze bijdragen aan de zorgkwaliteit. Daarom werkt de VAR aan de ontwikkeling van een structuur, waarmee goede ideeën breder binnen de organisatie ingebed en effectief benut kunnen worden.
Binnen de VAR zijn de verschillende portefeuilles onder de leden verdeeld. In 2024 stonden de volgende thema's centraal:
Leefstijl
Opleidingen
Verpleegkundig voorbehouden handelingen
Innovatie
PR
Ouderenbeleid
Medewerkersbehoud
Sinds 1 juli 2023 is de Wet Zeggenschap in de Zorg van kracht. Deze wet vormt een aanvulling op de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz) en verplicht zorgorganisaties om zorgprofessionals inspraak te geven in beleid dat van invloed is op de kwaliteit van zorg. De VAR heeft zich in 2024 actief ingezet om de zeggenschap binnen de organisatie te versterken. Daarom is vanaf eind 2023 bureau CC zorgadviseurs ingevlogen. Zij bieden ondersteuning en begeleiding om de VAR binnen Fivoor verder te professionaliseren. Hier is in 2024 op voortgeborduurd, met als resultaat meer handvaten voor de individuele leden over hoe zij de VAR beter kunnen positioneren binnen de organisatie. Zo is de VAR nauwere contacten aangegaan met verschillende domeinen binnen de organisatie. Een voorbeeld hiervan is de nauwe samenwerking met afdeling Kwaliteit en Veiligheid (K&V) op het gebied van vitaliteit van patiënten. Samen met het team K&V wordt gewerkt aan een platform op intranet Efi om verbinding tussen de verschillende locaties binnen Fivoor te bevorderen en waardevolle initiatieven op dit gebied te delen.
Het afgelopen jaar kende de VAR enkele personele wisselingen. Er kwamen nieuwe leden bij, wat wij als een positieve ontwikkeling beschouwen. Nieuwe leden krijgen een inwerkperiode binnen de VAR en samen zoeken we naar een nieuwe samenwerking en dynamiek. Dit proces heeft tijdelijk invloed gehad op de voortgang van bepaalde projecten, die daardoor naar de achtergrond zijn verschoven. Daarnaast zijn er nog enkele openstaande posities binnen de VAR, waar we actief geschikte kandidaten voor zoeken om onze raad verder te versterken.
De samenstelling in 2024 zag er als volgt uit:
Naam | Afdeling | Rol |
De heer T. Muilwijk | FPK Rotterdam | Lid |
De heer N. Hollander | Reclassering | Lid, vice- voorzitter |
Mevrouw E. Metternich | FPA Utrecht | Lid |
Mevrouw S. Kieboom | Wier gesloten | Lid |
Mevrouw D. van Tilborg | Ambulant regio Breda/ Tilburg | Voorzitter |
Mevrouw. R. Hollander-Piet | Ambulant | Lid, afgetreden in '24 |
Mei 2025
Tekst en vormgeving: Fivoor
Foto: By Bjarne
Heeft u vragen of opmerkingen naar aanleiding van deze jaarverantwoording? Neem contact met ons op via communicatie@fivoor.nl.